Beslutsångest

Det är mycket med skola, träning, körsskola, fritid och jobb just nu.
Jag vill helst hinna med alltihop, men det går inte så bra.
Något jobb har jag inte skaffat mig, och skulle jag få ett så vet jag inte om jag skulle orka med det.

Efter skolan är jag helt slut och orkar absolut inte ta mig igenom läxhögen på skrivbordet.
Vi hade möte i skolan igår. Jag, rektor, syo, klassföreståndare och moster.
Det gick bra. Väldigt bra.
Men nu skall jag bestämma mig för om jag vill skjuta på två ämnen tills nästa år. Jag har ändå mitt fjärde år som jag måste gå, och kanske kan jag slå av lite på bördan i år, och ta igen det nästa år.
Det vore underbart skönt. För då får jag också ledigt en dag i veckan. Då skulle jag kunna vila, plugga eller träna. Inte stressa upp på morgonen i alla fall. Göra det jag kände för.

Samtidigt tar det emot att lägga till ännu fler timmar till nästa år. Jag har redan lite ångest över jag bara kommer att ta studenten på "låtsas".
Jag tänker faktiskt rätt ofta på det där. Hur det kommer att kännas att "ta studenten". Jag tillhör ju inte riktigt alla de där andra lyckligt lottade som verkligen aldrig mer behöver gå tillbaka till skolbänken, om dem nu själva inte vill det.
Jag vet inte.. Allt bara snurrar.
Jag måste sova. Och bestämma mig.
Mer nästa år, mindre i år.. Mer i år, mindre nästa år..

Kommentarer
Postat av: Mats Bengtsson

Tänk inte på studenten på det viset. Du har din skäl. Det är väl en sak om man har skolkat så mycket att man inte klarat av skolan men du har ju trots haft världens längsta lektion om man säger så. När du besegrade cancern gjorde du något som är obeskrivligt mycket större än att ta studenten och det är det inte alla som gör. Du segrade!
På min skola går det en kille som är ett år äldre än mig. Han började nyss ettan efter att ha gått tre år på en annan linje. Det är det som är att "ta studenten". Du är grymt mycket coolare än så, det har jag märkt. Tack för att du finns och skriver Johanna. Du är BÄST <3

Postat av: Sabina

Johanna,
Där du känner att det tar stopp, där tar det stopp. Du behöver inte pressa dig själv längre än så. Du har redan genomgått en otroligt stor provning du behöver inte tänja mer på dina gränser just nu. Läs mer nästa år istället, om du känner att du inte orkar i nuläget. Jag vet precis hur svårt det är att ta ett sådant beslut men man MÅSTE faktiskt ge sig själv den tid som man behöver. Det är det minsta man kan göra för sig själv.
Det vore konstigt om du skulle orka med allt i skolan detta år, efter vad du gått igenom. Johanna, du är varken svag eller dålig om du väljer att skjuta upp mer till ditt fjärde år. Alla kommer förstå. Ingen kommer se ner på dig. Därför får inte du heller se ner på dig själv, Johanna. Du är redan en otrolig människa, oavsett om du läser de där kurserna nu eller om ett år.
Var stolt, för du har mycket att vara stolt över.
Sabina

2007-09-07 @ 17:11:27
URL: http://sabina0513.blogg.se
Postat av: Marie

Ville bara skicka en kram i beslutångesten. Ta du det lungt och läs mer nästa år. Tänk så mycket annat roligt du kommer att orka med. Lycka till med ditt beslut.

2007-09-08 @ 02:17:15
Postat av: Elisabet Roslund

Jag tycker att du ska få tillåta dej att njuta och ta det lite lugnt. Skolan är viktig men det allra viktigaste är att du nu är frisk och har livet framför dej. Du ska nog hinna med allt du vill men ta det i en takt som känns bra. Då mår du bäst.
Kram/Elisabet

2007-09-09 @ 11:09:08
Postat av: Johanna

Tack för fina och bra råd!
Känns bättre nu då jag skjutit på lite kurser.. =)

2007-09-13 @ 17:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback