Tystnad

Tystnad är oftast ganska skönt. Det är inte ofta det är tyst här hemma och när det väl blir det känns det som om någon väldigt obekant är här och hälsar på.

Idag blir jag rädd för tystanden. För när det blir sådär tyst att det nästan börjar susa i öronen, då vill jag inte att det skall vara tyst längre.

Idag är tystnaden är något som skrämmer mig. Jag har alltid tyckt det varit så skönt att få vara ensam hemma eller att få gå på promenader ensam, för att det inte sker så ofta och för att det på så sätt blir till något alldeles extra då det väl inträffar.

Det tycker jag inte längre.

Jag ligger där i sängen och försöker njuta av tystnaden. Det går inte. Istället är det första som poppar upp i huvudet är det såhär tyst det är under marken, när man är begravd?. Det är inte medvetet jag tänker så, det är inte så att jag vill tänka så. Det bara händer.

Först när jag hämtat mig en kopp te, vridit på radion och sedan återigen sjunker ner under täcket slår det mig. Sådär kan man ju inte tänka, vad sysslar jag med egentligen?

Men det är oundvikligt. Det går inte alltid att leda tankarna in på positiva banor. Oftast lyckas jag, för det mesta faktiskt. Men inte alltid, inte när det känns som om tystnadens närvaro skall spränga sönder hela huset.


Kommentarer
Postat av: Tania

Ja visst kan tystnaden vara skrämmande speciellet när ångesten sätter åt sina hårda knutar och vrider om. Jag tycker du har lyckts att tänka positivt trots ett hårt jobb! Spela en fin skiva med musik som ger dig ro i själen. Du fixar detta! Andas med magen så får du lite mera ro och lugnet sprider sig. En mjuk varm kram skickar jag till dig. Njut av den..Kramiz Tania

Postat av: Elisabet Roslund

Att det kan kännas konstigt när det är tyst, det upplever nog alla. Samtídigt som det ibland kan vara väldigt skönt. Det är då man börjar tänka.....man kan tänka helt enkelt, ostört.
Johanna! Jag tror verkligen inte man finns under jorden....Man finns i en annan dimention. Vi har inte förmågan att kunna se det här och nu där vi befinner oss. Vi har inte detta sinnet utvecklat. Ja, det tycker vi är konstigt, men vi vet inte allt. Vi ska inte veta allt! Vi ska vidare till nya, spännande ställen när tiden är mogen. För dej och mig är detta inte nu. Vi ska ta tillvara på varenda sekund här och nu. När du blivit frisk har du så mycket att göra. Hela livet är en vandring mot nästa mål. Vi ska inte vara rädda för vad som kommer en dag. KRAAAAM

2007-02-28 @ 17:49:33
Postat av: Emma

det är aldrig tyst ,mitt asgarv finns alltid där baby!lycka till imon nu vi hörs puss jag älskar dig

2007-02-28 @ 21:51:17
Postat av: Johanna

Ni gör allt så mycket lättare. Tack alla tre för att ni finns, och för att ni skriver så fint, det betyder väldigt mycket för mig!

2007-02-28 @ 22:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback