Då tårarna inte vill sluta rinna

Jag orkar inte ens bli arg, ibland finns det ingen kraft över till det, ibland vill man bara gråta. Eller vill kanske är fel ord, det blir i alla fall så. Man bara gråter. Jag blir så ledsen då cancern vinner, jag tänker på alla de små barnen på min avdelning, på alla andra barn som har cancer, på de stackars barn som inte orkar stå emot. Jag tänker på hur svårt de måste ha de, som inte kan säga hur det är. Som inte kan berätta för sina föräldrar hur de känner eller hur de mår. Det är svårt att beskriva smärta, det kan jag intyga, men tänk då för ett litet barn, det måste vara tusen gånger svårare.

Första gången jag kom till 321 på Östra cyklade en liten flickan emot mig då vi kom in genom dörren, hon hade blont hår till axlarna och ett stort leende på läpparna, hon vinkade lite blygt till mig innan hon vände den röda cykeln och cyklade så fort de små benen förmådde tillbaka till väntrummet.
Två veckor senare åkte vi in akut, jag fick höga doser morfin och sov i princip i två dygn, tredje dagen orkade jag ta mig till toaletten, jag såg in genom fönstret i dörren till rummet bredvid mitt. Där inne satt den lilla flickan i sängen, det var bara några få stripor kvar av hennes fina hår, hon var kopplad till droppmaskinen och hade fått en sond, hon lekte med sitt gosedjur. Hon såg på mig och sken upp, så vinkade hon glatt och viftade lite med sin rosa kanin. Jag log och vinkade tillbaka, gick in på toaletten och grät. Jag kan känna en sådan fruktansvärd vrede då jag ser eller läser om barn med cancer, jag tänker på hur förbannat orättvist livet är, jag skulle inte ens önska min värsta fiende den sjukdom jag drabbats av.

Kommentarer
Postat av: mamma

Å, Johanna lilla gumman. Det finns inte ord, jag vet vad du du menar! Men det finns mycket gläje oxå, tänk på den lilla flickan L som vinkade så glatt till dig och blir lika glad varje gång hon träffar dig!!!

2007-02-21 @ 13:59:56
Postat av: Malin

Fan Johanna, fan att detta drabbar människor. Människor som verkligen inte förtjänar det. (Okej, ingen förtjänar det.) Blir så jävla arg. Men jag, som jag har sagt så många ggr innan, beundras verkligen av dig ! Dom här barnen på avdelningen ser säkerligen upp till dig :) Det är inte långt kvar nu gumman, det är inte långt tills det blir som förr :) Kämpa på gumman, jag tänker på dig !

2007-02-21 @ 20:27:52
Postat av: Jessica Draven

Och ännu en gång så slås jag av vilken fantastisk och underbar person du verkar vara.

Postat av: Lina

Cancer är en av de värsta sjukdomar jag vart med om!!!!

2008-01-17 @ 12:33:36
URL: http://www.liihna.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback