Hodgkins lymfom

Hodgkins lymfom, det är så det heter. Det är så sjukdomen jag har heter, det är så den jävla tumören heter.
Det är nu det börjar sjunka in, sakta sakta börjar man ta in all den information man fått den senaste veckan. För det är exakt en vecka sen nu, exakt en vecka sen jag fick reda på att jag har cancer. Hodgkins lymfom var alltså namnet, inte för att det säger er någonting, det gjorde det inte mig heller. Men hodgkinsk lymfom är en elakartad tumör som bildas i lymfkörtlarna, den tumör jag har sitter på vänster sida av halsen, precis ovanför nyckelbenet. Det var igår vi fick besked om att det var just denna sjukdomen jag har, vilket som sagt var var positivt eftersom det är mycket goda chanser att klara sig, över 90 procent av de som får sjukdomen blir botade. Däremot finns de en annan slags cancersjukdom som heter non-hodgkinsk lymfom som det är betydligt svårare att behandla, eller att överleva. Så tur i oturen.

Idag har jag tillbringat i stort sett hela dagen på sjukhuset, jag var där klockan halv tio och hemma igen tio i sex. Det var tungt. Jobbigt som fan. Det är som sagt nu det börjar sjunka in, när man inser att det där tanten i den vita rocken mitt emot mig snackar om skall jag gå igenom, allt det skall jag få uppleva, allt det där skall göra mig frisk igen, vad det än innebär, allt från blodprover och operationer till att tappa hår. Allt, allt och allt ska jag göra, allt för att bli frisk. Det började med blodprover, två gånger om, sen bar det av till röntgen, någon slags speciell röntgen (som jag inte kommer ihåg vad den heter) som kunde se om tumören finns någon annan stans i kroppen, vilket jag verkligen inte hoppas att den gör. Svaren får vi imorgon, skall nämligen dit igen då. Imorgon är det ultraljud på hjärta, hals och bröstkorg som gäller. Hjärtat ingår tydligen i denna behandligen, något man lixom måste göra. Halsen och bröstkorgen är för att se så att det inte finns någon mer tumör i det området. Sen skall jag opereras, in med en liten kapsel (som jag också glömt vad den heter) som jag i alla fall skall få medicin genom under behandlingen. Först och främst kommer jag få cellgift, eller cellmedicin som de säger nu för tiden, och beroende på hur tumören reagerar på det så kanske jag också kommer få strålning. Jag kommer i alla fall få ligga över på sjukhuset imorgon, hoppas verkligen att det räcker med en natt, men det trodde sjuksköterskorna att det skulle göra.

Just nu så känns allt väldigt tomt. Eller nej, tomt kanske de inte känns, rättare sagt snurrar alla tankar riktigt ordentligt i huvudet, men det känns tomt i själen. Jag orkar helt enkelt inte förstå, inte riktigt än. Måste få vänta lite, måste få ta in allt i min egna takt.
Men nu vet ni, nu vet ni varför jag skaffade denna bloggen, nu vet ni varför allt var precis som igår fast ändå helt annorlunda för en vecka sen. Jag kommer ägna större delen av den här bloggen åt att skriva om det som händer runt omkring mig, på sjukhuset, i skolan och hemma, överallt helt enkelt, för cancern kommer följa med mig överallt, varken jag vill eller inte.
Vi hörs på torsdag, ta hand om er, och kom ihåg, som Anna säger, en kram gör skillnad =)

Kommentarer
Postat av: Isabell

Because maybe
You?re gonna be the one that saves me
And after all
You?re my wonderwall

2006-10-11 @ 16:12:10
Postat av: Jessica Draven

Jag känner inte dig, men jag måste säga att jag blir stolt över dig, för att du tar det så bra.
Du har precis rätt inställning, och jag håller tummarna för dig.

Postat av: Carolina

Jag undrar en sak. vad hade du för symptom innan du fick veta att du hade den sjukdomen?



och så hoppas jag att du mår bra nu och önskar lycka till i livet (:

2009-08-03 @ 01:39:24
Postat av: Alina

nattinatti! =)

2009-08-03 @ 01:56:26
URL: http://musicrecord.blogg.se/
Postat av: ellinor

:(

2009-08-03 @ 02:20:29
URL: http://ellinorericsson.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej! Hoppas allt har gått bra för dig. Jag känner en tjej som precis har fått samma diagnos, det känns väldigt omtumlande. Modigt av dig att skriva om det på en blogg. Lycka till!

2012-03-05 @ 13:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback