Strålat mjälten

Idag var första strålningen av mjälten.
Det gick rätt bra. Visserligen kunde jag inte hålla tankarna ifrån att jag faktiskt inte skulle legat där. Eller, det var ju åtminstone inte tänkt så från början.
Men sedan sköt jag undan de tankarna, det är ingen idé att tänka så. Det är bättre att tänka på att det förhoppningsvis bara är tio strålningstillfällen kvar, så känns det bättre.

Det jobbiga med mjälten är att det kräver mycket mer planering och noggrannhet än det gjorde då jag strålade mot bröstkorgen och halsen. Nu måste de även rita mycket, mycket mer och hela min mage är i princip nerkladdad just nu.
- Men Johanna, det är faktiskt inte snyggt! sa min 8: årige lillebror då jag visade honom idag.
Nej, det är inte särskillt snyggt. Men vad spelar det egentligen för roll? Jag har redan en hel del ärr och tatueringar som jag kommer få bära med mig resten av livet, vad spelar det då för roll om jag får några till?
Nej, det där bryr jag mig faktiskt inte om.

Men det värsta med att stråla mjälten är att jag måste ligga så fruktansvärt obekvämt. Armarna skall ligga över huvudet och jag måste hålla i någon konstig ställning som gör att högerarmen somnar efter ungefär 3 minuter.
Då den sovit en stund kommer krampen och hela överarmen stramar så att jag mår illa.
Men röra mig vågar jag inte. Jag är livrädd för att jag skall flytta mig minsta millimeter i formen, livrädd för att strålarna skall träffa fel.
Jag strålas nu från fler vinklar än jag gjort innan, vilket också leder till att allt tar mycket längre tid..

Men jag skall inte klaga. Jag kan bara berätta hur jag upplever det. Det känns inte rätt att klaga, det känns snarare som om jag skall vara glad och tacksam för att jag med största sannolikhet faktiskt kommer klara det här, jag får faktiskt behålla mitt liv.
Och tro mig, det är jag verkligen.
Något annat skulle kännas fel. Fel mot de barn som har det så mycket värre än jag, fel mot de barn som inte klarar sig..

Kommentarer
Postat av: Anonym

hoppas de inte var allt för läskigt. kämpa på! Jättefina smycken du och din mamma köpte:)

Postat av: Elisabet Roslund

Hoppet tror jag mycket på!
Kram på dej Johanna/Elisabet

2007-04-19 @ 22:55:34
Postat av: Tania

Jag har precis varit inne och beställt ett halsband.Jag tycker halsbandet var fint och det känns bra att köpa det och veta att lite av pengarna går till forskning.
Jag förstår att du tycker att du inte ska klaga... men jag tycker att du ska ha rätt att göra det ändå för visst är din situation jobbig och smärtsam. Du saknar ju inte medkänsla, för de barn som inte har klarat av denna hemska sjukdom, för att du blir besviken och arg för att detta har drabbat dig..Kramizar Tania

2007-04-20 @ 11:31:32
URL: http://www.skarvenaset.com
Postat av: Mats Nosstgneb

Ett par ärr hit och dit, vad spelar det för roll? Rätt inställning Johanna. Utan att ha träffat dig så tror jag att du är världens snällaste person, gó och mysig till sättet. Det är ju så att man blir avundsjukpå dina kompisar.

Sen en fråga bara... Finns det halsband för killar? Måste skaffa mig ett känner jag. Hoppas du får en underbar och trevlig helg. Pussas/ mAts

2007-04-20 @ 17:43:39
URL: http://myshit.blogg.se/today
Postat av: Mari

Svar: Jag förstår det. Det är så påtagligt där iom alla nerver knyts samman just i nacken å längsmed ryggraden. Allt påverkas liksom, jag blir yr av värken, mår illa å känner mig helt slut..
Jag lovar att vila :-) För din skull så ;-)
Ja, tjejmilen it is! Å tro mig, JAG behöver verkligen träna! hahaha
Kramar hjärtat!!

2007-04-20 @ 17:53:17
URL: http://modigh.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback