På infektion

Vi har varit på sjukhuset idag, jag och mamma. Vi hade fått tid på infektion och som vi förstått det skulle vi diskutera och planera upplägget kring alla de vaccinationer jag måste få.

Sist jag var på infektion var då de misstänkte att jag hade influensa. Då låg jag instängd i ett stort, tomt och gult rum i flera dagar. Vi fick inte gå ut ur rummet och sköterskor och doktorer gick igenom två olika dörrar innan de tillslut kom in till de rum jag låg i.
Jag var väldigt dålig den gången. Svaga minnen av stora morfindoser och svaga minnen av en förvirrad doktor som genom en massa skägg frågade om det var något mer än smärta, hosta och förkylning jag kände av?
Jo, sa jag. Jag har ju cancer också.
Jaha ja, sa han och log lite snett.
Skum typ det där.

Men idag skulle jag alltså ta blodprover för att se hur mycket av de olika vaccinen jag har kvar i kroppen och hur mycket cellgifterna tagit död på.
Resultatet får vi om några veckor.
Jag tycker fortfarande det är väldigt, väldigt jobbigt att ta sprutor och blodprover annat än i fingret. Då dagens doktor informerat mig om att det var idag jag skulle ta proverna och börja vaccineras, frågade jag om det var i armen de skulle sticka mig.
Det var det. Både i armen och i axlarna. Och jag var inte emlad.
Men det är väl du så van vid nu Johanna, så det är väl ingen match? Sa han och tittade på mig.
För en sekund ville jag slå till honom.
Helst hårt.
För är det något jag skäms över, så är det min rädsla för sprutor.
Visst är det så att jag borde ha vant mig. Jag har tillbringat så många år av mitt liv till att gå på kontroller och ta prover, att jag med största sannolikhet verkligen borde ha vant mig.
Men det har jag inte. Jag lipar likt ett litet barn varje gång jag känner nålen tränga in under huden och då jag hör mammas eller pappas lugnande uppmaningar om att jag inte får glömma av att andas.
Men det gör jag ändå. Glömmer av att andas, alltså. Istället kniper jag ihop munnen, spänner hela kroppen och överfylls med gamla minnen från barndom och sjukhustider.

Det är inte alla sköterskor som är så duktiga på att sticka och jag kommer bara ihåg alla gånger det gått åt skogen. Bilder från de små provtagningsrummen, då jag bara var i 8-års åldern sveper förbi. Bilder från första operationen av tumören på halsen och de prover som togs innan..
Det blir helt enkelt för mycket.

Men. Jag klarade det, precis som alltid, och nu har jag fått de första två sprutorna. Hur många som är kvar vet jag ännu inte, det kommer resultaten från dagens blodprover visa.
Nu skall jag och mitt febervärkande huvud snart gå och lägga oss. De närmsta dagarna väntar vila och åter vila. Jag äter Kåvepenin samt Panodil, för att få ner febern och dämpa huvudvärken.

På tisdag är det dags för utvärdering av behandlingen. Nervösa tider, med andra ord.
Jag hoppas verkligen, för allt i världen, att den behandling jag hittills fått, räcker.
Jag hoppas verkligen att jag knäckt dem jävla tumörerna.

Kommentarer
Postat av: Mats Nosstgneb

Det låter så jobbigt för dig. Vet inte vad jag ska säga. Skönt att din resa var lyckad, det var du värd. Hur går det med planeringarna för Halmstad? Jag och Jonas har ju planerat din krogrunda mer eller mindre :P Skämt å sido. Det ska bli kul att få träffa dig.
Ha en fortsatt underbart sommarlov, pussar/ Mats

Postat av: Anna

Sista sverigehälsningen via nätet iaf!
Vi höres av. Håller alla tummar.
Jag kommer sakna dig dundermycket!
KRAM!

2007-06-29 @ 01:35:52
URL: http://dobidoo.blogspot.om
Postat av: Tania

Hej Johanna! Vet du va.. jag förstår att du saknar ditt blonda tjocka hår....och blev ledsen när du såg fotot, för det hänger ju ihop med att då var du frisk. Men du är ju jättefin i ditt korta mökare hår också. Det ena utesluter inte det andra. Jag är säker på att alla som ser dig tycker att du är en riktigt läcker tjej.Det har du säkert många bevis för.
De som känner dig lite via din web vet dessutom att du är intellegent,smart och mycket duktig på att uttrycka dig. Alla har vi en och annan rädsla är det inte för sprutor så är det för något annat. Kramiz ifrån Tania som tittade in

2007-07-03 @ 21:36:35
URL: http://www.skarvenaset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback