Bältros

En okänd person som möter mig skulle mycket enkelt kunna misstänka att mitt största intresse är att bada i nässlor.
För det ser boktstavligen talat ut som om jag gjort just det, badat i nässlor.

Jag har tillbringat det senaste dygnet på sjukhuset.
I förrgår eftermiddag upptäckte jag rodnad på min högra hals och på vänster ben. Det var rött, små blåsor och gjorde ont. Vi avvaktade, trodde inte det var något speciellt.
Men igår exploderade det, och nu ser det riktigt obehagligt ut. (Det är det också).
Vi åkte in till avdelningen, för att vad vi trodde hämta allergimedicin som skulle ta bort dessa okända utslag. Vi blev kvar där, flyttades till infektion och där är jag nu inlagd.
Jag har fått bältros.

Eftersom jag har ett ganska kraftigt nersänkt immunförsvar och en dåligt fungerande mjälte, samtidigt som det inte var så längesen jag avslutade min behandling, tyckte läkarna det var säkrast att ge mig behandling intravenöst.
På så sätt hoppas man hämna förloppet och förhindra att bältrosen sätter sig på andra, inre organ.
Så nu får jag dropp var åttonde timma och hur länge det kommer vara så vet vi inte riktigt.

Nu är vi hemma en liten stund, hämtar grejer och vilar. Jag har sovit några timmar och nu skall jag försöka äta lite.
Jag har främst blåsor/utslag på höger hals, nacke, arm och rygg, samt på vänster ben. Eftersom bältros sitter i nervkärnan, sprider den sig också längs den sjuka nervens bana därav den konstiga placeringen av utslag.
Det gör ganska ont, sticker och bränner. Tyvärr är det svårt att finna en bra smärtlindring men nu har jag fått en dos som ligger snäppet under morfin, och det verkar fungera helt okej.
Hoppas kunna skriva snart igen, vi stannar på infektion över natten idag igen.
Kram!

Kommentarer
Postat av: Elisabet Roslund

Stackars dej, vad jag blir ledssen när jag läser vad du råkat ut för. Tycker verkligen såååå synd om dej. Kan bara säja, KRYA PÅ DEJ! Johanna.
Kramar om dej/Elisabet

2007-07-05 @ 13:11:35
Postat av: Johanna

Tack Elisabet. Jag skall nog snart vara frisk igen! Nu åker vi tillbaka till avdelningen..
Kram på dej!

2007-07-05 @ 14:55:08
Postat av: Mats Nosstgneb

Min lillebror råkade bada i brännäslsor i veckan. Det såg läskigt ut så jag kan väl ana hur du ser ut nu. Bättra på dig.
@ Elisabet Roslund
Du är verkligen underbar och snäll mot Johanna. Ville bara berätta det. Jag vet själv att det värmer när någon säger det. Hejdå/ mAts

Postat av: Isabell

Tänker på dig gumman, fan va jobbigt med mer skit. Min morfar hade det så jag vet att det kan vara jobbigt. Förstår om det inte blir något på lördag nu men då får vi ta det nästa helg eller nåt tycker jag :) älskar dig

2007-07-05 @ 21:12:48
URL: http://annaisabell.blogg.se
Postat av: Connie

Krya på dig,brukar vara inne på din sida och läsa. Ha det bra,kram Connie

2007-07-05 @ 22:10:26
Postat av: Josefine

KRYA PÅ DIG!!!!!! KRAM JOSEFINE

2007-07-05 @ 23:16:59
Postat av: Anonym

Krya på dig och hoppas du snart är på benen igen

2007-07-06 @ 13:33:10
Postat av: Caroline Andréasson

ush o fy! krya på dig! hoppas att du har haft en bra sommar hittils! pusss snygging!

2007-07-06 @ 17:51:38
URL: http://CarolineAndreasson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback