Om sorgen en vacker vinterdag

Blodvärdena var "relativt bra" som herr doktor själv uttryckte det, han sa inte så mycket mer än att det var väll bara att bita ihop vad gällde knäna, allt annat såg bra ut, såren i munnen konstaterade han snabbt var "vanliga förkylningsblåsor". Jaha. Konstigt att de gör ont som fan i käften och att jag inte är ett dugg förkyld då. Men men, han bestämmer, jag överlever väll dem med. Sjukgymnasten tycker jag bättre om, hon gav mig ett litet träningspass som skall mjuka upp lederna och stärka musklerna runt omkring. Då blev jag glad, ett träningspass, precis vad jag behöver! Jag blir visserligen varken vidare trött eller svettig av det, men det är åtminstone något att fördriva tiden med, plus att det faktiskt hjälper en hel del!
En snäll arbetsterapeut kom med en rullstol, så nu kan jag åka på promenad! Fast idag är smärtan i lederna betydligt mindre än tidigare, jag har till och med kunnat en lite sväng! Det var helt underbart. Snön knarrade under fötterna, kylan gjorde kinderna rosenröda och det var helt stjärnklart - jag stortrivdes!

Men trots allt så är det ändå något av en sorg som smyger sig på då allt runt omkring mig med hjälp av den vita snön plötsligt blir så vackert och då alla andra plötsligt verkar ha betydligt mycket mer glädje och livslust i kroppen än tidigare. Då hela hösten endast bestått av regn och rusk, mörka dagar och långa kvällar har det ändå varit uthärdligt att största delen av tiden tvingats befinna sig inomhus. Men nu när alla andra är ute och åker pulka, skridskor eller tar långpromenader i sina tjocka vinterkläder med en svag sol som försiktigt värmer dem i nacken, känns det som om jag kan spricka av avundsjuka. Först blir jag arg och frustrerad, varför skall jag behöva sitta inne? Jag har inte valt att bli sjuk, jag vill vara frisk och kry, jag vill pusta mig upp för pulkabacken för att sedan kasta mig utför och vara precis så barnslig som man bara får vara i en pulkabacke!
Efter ilskan kommer sorgen och ledsamheten. Då kan jag se ut genom fönstret och vila blicken på sjön som ligger spegelblank utanför, titta på dess mörkblåa vatten och på isen som sakta kryper sig allt längre ut från kanten och på hur fint detta blir i kontrast till den vitglittrande snön runt om. Men desto längre jag står sådär och tittar ut på allt de vackra, desto suddigare och suddigare blir blicken och tillslut svämmar det över. Då går jag därifrån, då vill jag inte se allt de vackra längre. Då vill jag inte längre se vad jag inte kan få.
Det är när jag blir glad, när jag skrattar eller då jag som idag - bara tycker allt är så vackert - som känslan av att något är fel slår till i bröstet. Som ett hårt slag i solarplexus, och jag förstår att det är den där dubbelheten som spelar mig ett spratt. För någonstans långt inne talar en liten röst om, vid tillfällen som dessa, att något är fel. Den lilla rösten försöker göra sig hörd genom att skrika så högt den bara förmår
-Du skall inte vara glad Johanna, du skall vara ledsen, för du har faktiskt cancer.
Jag vet att det är fel. Jag vet att jag visst skall få vara glad, men på något hemskt och konstigt sätt tror jag att jag vant mig vid en allmän sorgsenhet. Denna sorgsenhet har aldrig tagit bort förmågan att skratta eller le, men den har dessvärre för tillfället tagit bort förmågan att känna en fullständig och helhjärtad glädje. Allt blir till en enda stor dubbelhet där sorgen blir som  den olja som aldrig riktigt vill gå bort från fingrarna och glädjen till den vätska man förjäves försöker tvätta bort oljan med.

Vet ni vad det värsta är? Det värsta är att jag nu har så ont i handlederna att jag inte kan skriva mer, de skriker efter Panodil. Det är väl ledsmärtan som producerat några nya kompisar och som tagit sitt pick och pack för att dra till högre breddgrader - från knäled till handled. Det är nog bäst jag lyssnar på deras klagorop och ger mig..

Kommentarer
Postat av: Caroline Andréasson

Hej!! =) Jag blev så glad när jag såg dig i skolan idag för då såg riktigt glad ut! hoppas det känns bättre nu när du har uppehåll med medecinerna =) vi har match i helgen om du har ork och lust att kolla på söndag 13:50. pussspusss (F)

2007-01-24 @ 21:34:50
Postat av: Anna

Hej,
Hittade dig via Alfons blogg. Du skriver så nära och målande om det här svåra. Tack för det. Jag har ju bara stått vid sidan och försökt förstå, och Leon har inte haft orden att beskriva. Men det har du - fortsätt så! Det är en himla massa skit de här cellgifterna gör mot kroppen, hoppas du snart slipper smärtorna i benen och att blåsorna i munnen försvinner (och jag tror mer på biverkningar än förkylningsblåsor, särskilt om du inte ens känner dig förkyld!).
/Anna

Postat av: Cissi

Godnatt fantastiska flicka!
Du har öppnat dimensionernas portar, för några veckor sedan befann jag mig halvvägs över klippstupet. Nu står jag med bägge benen på marken igen. Hoppas du får sova gott i natt, jag hoppas du i drömmens värld får göra allt det där du längtat efter att göra idag, som att åka pulka!

liten men innerlig kram

2007-01-24 @ 23:02:51
Postat av: Cissi

Godnatt fantastiska flicka!
Du har öppnat dimensionernas portar, för några veckor sedan befann jag mig halvvägs över klippstupet. Nu står jag med bägge benen på marken igen. Hoppas du får sova gott i natt, jag hoppas du i drömmens värld får göra allt det där du längtat efter att göra idag, som att åka pulka!

liten men innerlig kram

2007-01-24 @ 23:02:59
Postat av: Anna

En skoldag
Alldeles vanlig
Så kommer du och lyser
För idag är en bra dag
Varje dag är en ny dag
och idag är just, en bra dag
Du är med som alltid annars
Du skrattar och livar upp
Fyller oss andra med liv
Det är det som är bland det bästa
De där leendena
Ingen kan beskriva det förståligt
Det är bara dina leenden
Och det värmer
Där längst inne
Värmer det som solen
För ingen kan le som du just nu
Och det är en bra dag
just idag

Du sprider värme.
Jag älskar dig.

2007-01-24 @ 23:19:54
URL: http://dobidoo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback