Nytt slutdatum 3 maj..

Idag ringde vi läkarna igen. Det är tydligen så att det har diskuterats fram och tillbaka huruvida jag behöver stråla mjälten eller ej. Antingen måste jag operera ut den, vilket innebär väldigt stora risker för de andra organen i magen, plus att de inte anser att jag är i särskilt bra "kondition" för en sådan omfattande operation. Det är också så att en operation skulle leda till att hela mitt immunförsvar sänks kraftigt.
Det är alltså bättre att stråla, trots att jag kommer vara mer infektionskänslig och trots att de andra organen kan komma att skadas.

Det är ett jävla velande fram och tillbaka och jag är faktiskt jättearg.
De sa mamma till doktorn, att jag är helt knäckt och att jag verkligen sett fram emot att snart vara färdigbehandlad.
Självklart förstod han det, men jag fattar inte riktigt hur de tänker..
För från början sa dem att jag skulle stråla mjälten.
Sedan ändrade de sig. (På inmätningen: "Nää.. det har vi inte fått några uppgifter om..")
Och nu har de ändrat sig igen!
"Jo, men vi har diskuterat det här fram och tillbaka.. Och vi har valt att inte berätta det för er, vi tyckte inte att ni skulle belastas med ytterligare saker".

De kunde inte tänka sig att diskutera det här lite tidigare kanske? Kanske rent av från början?
Läkaren sa också att de gått igenom ett flertal protokoll och kommit fram till att de patienter som haft samma diagnos som mig, även strålat mjälten för att det gett bäst resultat. Han sade också att om inte strålar mot den, är risken för återfall betydligt större.
Jag fattar ingenting. Visste de inte det från början då eller? Jag tycker det är rent av respektlöst att ena dagen komma med glädjande besked om att det blir en dag mindre med behandling, för att nästa dag säga att det istället blir elva dagar till.
Men det är som mamma sa - vi har inget att välja på, vi kan inte säga "Nej tack, vi avstår nog från det här!".
Bara att bita ihop med andra ord.

Kommentarer
Postat av: Mats Bengtsson

Ska läsa inlägget imon Johanna :D Nu ska jag ut och festa. Tror det komemr bli ett par öl för din räkning om du vill det. Puss tja/ Mats

Postat av: Caroline Andréasson

Du har en klok mamma johanna =). Det är fan bara att kämpa vidare!!!

2007-04-05 @ 17:07:37
URL: http://CarolineAndreasson.blogg.se
Postat av: Anna

Hannis vännen. Jag har ett klipp jag så gärna skulle visa för dig. Jag får nästan ta och visa det nästa gång vi ses. För det får en iaf att le lite granna :) Jag tänker så mycket på dig!

2007-04-05 @ 17:47:55
URL: http://dobidoo.blogspot.om
Postat av: Linda D

Johanna!
Du fixar detta! Jag blir så full av beundran när jag är inne och läser på din sida.
Och så trött på dessa läkare och deras klantighet.
Jag hade verkligen velat ta din plats för en dag, så att du kunde leva som vanligt, göra precis det du vill, äta det du känner för, träffa de människor du vill, för att sedan komma tillbaka med lite ny energi.
Men detta kommer snart bli din verklighet, du kommer fixa de extra dagarna med strålning just för att du är den du är. Du kommer fixa kampen mot cancern.
Jag vet att det känns hopplöst ibland, och man får vara hur arg, ledsen och besviken som helst. Ingen annan kan förstå hur just du känner just då. Ingen annan än Bara Du.
Jag tänker på dej ofta ock skickar all styrka jag bara kan. Kämpa på Johanna, snart står du där som segrare!

2007-04-05 @ 22:22:31
Postat av: Tania

Johanna..Det ÄR bara att kämpa på...Du har inget val!Du har rätt det ÄR respektlöst och sååå himla nonchalant. Det känns så tragiskt att det inte finns någon respekt för dig som människa. Hela din familj drabbas ju av detta velade fram och tillbaka. Hur ska man kunna lita på sjukvården....Kanske är det så att sjukvården ALDIG har varit ngt att lita på.Styrka och värme och positiv känslor sänder jag och många med mig till DIG och hela din familj . Kramiz Tania

2007-04-06 @ 00:01:50
URL: http://www.skarvenaset.com
Postat av: Mira

Hittade din blogg igår, känner inte dig men jag känner så mycket medkänsla för dig ändå. Kämpa emot cancern.
Kram.

2007-04-06 @ 14:11:15
URL: http://ingenvetvemdue.blogg.se
Postat av: Mats Bengtsson

Jag är så ledsen för din skull :( Detta är precis det man hoppades att du aldrig skulle behöva skriva. Men som sagt, du fixar detta. Fråga mig inte varför jag vet det, det bara är så.

Och som jag firade igår. Tack Johanna. Jag blir så glad av att läsa dina kommentarere. Du är en solstråle. Varm, underbar och livgivande.

Ut i solstolen med dig nu. Skaffa lite pigment och visa vem som ska bli brunast i sommar. Jag väntar med spänning. Puss & Kram/ Mats

2007-04-06 @ 15:26:29
URL: http://myshit.blogg.se/today
Postat av: swan

Har du klarat det så här länge klarar du banne mig 11 dagar till!!
11 dagar är ingenting och allting.
11 dagar är ingenting av ditt liv, en spott i havet.
11 dagar är allting för att du ska klara dig igenom det här, och det betyder ALLT för oss och för dej!
Ibland är 1+1=11 det beror ju helt på hur man ser det, det tyckte man ju i förskolan. Jävligt smart faktiskt, så nu tycker jag vi ser det så. 1 är inget. och 1 är inget, Johanna blir frisk= ALLT!
Med andra ord: håll ut!

Nu måste jag plugga matte innan Börje blir orolig! Pussar & kramar

2007-04-06 @ 17:08:14
Postat av: Anonym

Jag hittade din blogg för några dagar sedan. Jag känner inte dig men blev ändå helt tagen av vad du går igenom. Ville bara skriva nåt =) Kämpa på!

2007-04-06 @ 21:56:12
URL: http://artificiell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback