Sofia fyller 18 år!

Idag är det 9 maj och en av mina allra bästa vänner fyller år.
Vi har känt varandra sedan vaggan, som man så fint säger. Men det har vi faktiskt, vi har bott grannar i 18 år, vi har lekt i 18 år, vi har helt enkelt känt varandra i 18 år.
Det låter så himla mycket. 18 år. Som en halv evighet.
Fast egentligen, det är ju ingenting..

Sofia och jag har grälat en gång tror jag. Vi var runt sex-sju år och jag vägrade leka att jag var hennes gula kanin Pip. Då blev hon sur och sa att min hjärna var en stupränna.

Men sådär elak är hon inte alltid! Haha. Jag tror hon är den mest omtänksamma och snälla person jag känner.
Sådär genomsnäll ni vet. Sådär snäll så att man nästan (men bara nästan) kan bli irriterad då hon vägrar döda den äckliga insekten som precis slagit sig ner på min arm. Nej, istället för att greppa närmsta tidning och slå till den, skall hon så försiktigt hon bara förmår ta den på ett pappersark och släppa ut den i naturen igen. "Där den hör hemma".
Så snäll är hon, min Sofia.

image39
Sofia och jag, sommar -06

Sofia läser nu omvårdnadsprogrammet och jag har alltid varit lite avundsjuk på allt hon kunnat. Jag trodde alltid på vad hon sa och hennes åsikt har alltid vägt tyngst då jag varit tveksam till någonting.
En kväll, i slutet av september var vi ute och gick.
- Just de ja, sa jag och visade henne den knöl som satt på min hals. 
- Har du sett den här? Känn - den är jättestor!
Sofia kände.
- Ojdå, sa hon. -Det är säkert en svullen lymfkörtel, eller har du kollat den?
Det hade jag inte gjort. Den hade snällt fått sitta där sedan i slutet av juni.
Den där knölen som jag alltid glömde av.
Den där knölen jag aldrig ägnade en tanke åt.
- Bäst att gå och kolla den, sa Sofia. - Det är säkert ingenting, det är vanligt med svullna lymfkörtlar, men gå och kolla den.
Så jag gjorde det, jag "kollade den".

Idag kan jag bara tacka Sofia för att hon fick mig att gå till vårdcentralen.
Jag skickade ett sms till henne samma dag som jag fått veta att jag hade cancer. Jag skrev något i stil med "ring mig så fort du kommer hem".
Jag tror hon började misstänka, jag tror hon förstod att någonting var inte som det skulle vara.
Något var fel.
Jävligt fel.

Idag fyller Sofia 18 år och hon är i Turkiet.
Vi har pyntat hela hennes hus. Hängt upp ballonger och serpentiner, huggit ner björkar och ställt in tre blombuketter. Jag har slagit in alla hennes paket och lagt dem på hennes säng.
När hon kommer hem i natt hoppas jag hon blir glad.
Jag hoppas hon förstår hur tacksam jag är för att hon finns och för att hon sett till att jag fortfarande lever.

Kommentarer
Postat av: Caroline Andréasson

Sofia är faktikst världens snällaste människa så sant som du sa det. jag tror att hon kommer uppskatta det jätte mycket, vem hade inte gjort det? jag avundas henne att fylla 18, vi har en lång väntan du och jag hannis :( ha det fint! pussssss

Postat av: Anna

Sånna vänner är väl det bästa som finns! :) Hälsa grattis från mig imorgon! :) Puss snuttan!

2007-05-09 @ 22:10:10
URL: http://dobidoo.blogspot.om
Postat av: Pernilla

Jag tror att hon kommer att blir jätteglad, jag skulle bli det i alla fall! :) Kram

2007-05-10 @ 08:19:35
URL: http://dearpernilla.blogg.se
Postat av: Isabell

Ja det är bra att ha någon som Sofia =)

2007-05-10 @ 10:12:53
URL: http://annaisabell.blogg.se
Postat av: Elisabet Roslund

Det låter så härligt, ni gör allt för varandra. Riktiga kompisar!!!!!!Jag hoppas att ni får en underbar 18-års fest och jag kan förstå hur rädd Sofia är om dej. Underbara goa´ Johanna.
Ha det jätte bra! Hälsa Sofia
Kram/Elisabet

2007-05-10 @ 11:24:28
Postat av: Mats Nosstgneb

Då får man väl lov att gratulera din kompis. En dag försent men Grattis i alla fall. En sån dag/kväll hon måste ha fått. Hoppas allt är bra med dig Johanna. Puss & Kram/ Mats

2007-05-10 @ 14:36:59
URL: http://myshit.blogg.se
Postat av: Eva

Hälsa grattis från mig =) haha kan verkligen tänka mig det där med insekterna, usch! Pusss&Kram

2007-05-10 @ 16:43:27
Postat av: Sabina

Åh, Johanna, jag ska åka iväg till flyget om några minuter, så jag hinner egentligen inte skriva just nu. Men jag ville i alla fall säga en sak som svar på det fina som du skrev till mig:

Tack!

(Jag svarar mer sen, när jag kommit hem)

2007-05-10 @ 17:16:56
URL: http://sabina0513.blogg.se
Postat av: Sofia

Du anar inte vad det betydde för mig att komma hem till ett kallt fuktigt Sverige och istället för att se ett mörkt blekt tomt hus, ett halv party med ballonger, serpentiner och blommor. När jag gick ut ut bilen var tröttheten som bortblåst, och jag log. Jag log och skrattade, ruskade på björkriset och öppnade paket. Jag blev verkligen rörd, till slut kunde jag inte hålla tårarna längre, log och grät samtidigt. Jag skall komma ihåg den här födelsedagen i hela mitt liv, bättre än någon annan och varje gång komma ihåg allt fint ni gjort till mig.
Och jag är så jävla glad att jag skickade iväg dig till vårdcentralen, att allt gick vägen, att det är över och att du mår bra. För utan dig skulle jag inte vara hel.
PS.jag tycker inte att din hjärna är som ett stuprör, och nej, du behöver inte prata pip;)haha.DS

2007-05-10 @ 17:57:04
Postat av: Connie

Så skönt det måste vara att har en sån snäll kompis.Tur att du har haft henne under din jobbiga tid. Skönt att läsa att det går bra med dig.Ha det bra

2007-05-11 @ 08:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback