Livsglädje

Idag vaknade jag klockan fyra. Tre timmar senare gav jag upp försöken på att somna om. Jag gick till köksbordet, drack te och läste tidningen noggrannare än någonsin förr. Jag lyckades hålla mig där, med mitt te och Göteborgs Posten, i en dryg timma, sedan satt jag och stirrade ut genom fönstret i en halvtimma. Jag kunde inte komma på vad jag skulle göra, det stod helt still och det enda jag egentligen ville göra var att åka till skolan. Förbannade jävla cancer, tänkte jag.

Men nej - med sådana tankarna kommer man inte mycket längre än till köksstolen, så jag bestämde mig för att baka bullar istället. Det har jag inte gjort sedan jag blev sjuk. Sedan räknade jag lite matte och ringde ett viktigt samtal jag länge skutit upp.
Och när jag några timmar senare gjort de där tre sakerna kände jag mig plötsligt som världens lyckligaste flicka. Jag vred upp radion, sjöng med, dansade lite stapplande runt på köksmattan och tryckte i mig tre bullar av ren glädje.

Det är då jag inser vilken otroligt lyckligt lottad människa jag är.
Oavsett cancer eller ej, jag lever åtminstone.
Och jag älskar det.


Kommentarer
Postat av: Elisabet Roslund

Ohhh, vad glad jag är nu också!!Känns som om jag också blir så mycket lyckligare nu. Så synd att jag inte kan titta in till dej och smaka dina bullar. Ha det jätte bra!!!Glöm inte att bjuda Otto på en liten bit bulle också.
Kram/Elisabet

2007-03-13 @ 15:15:27
Postat av: Anonym

Åh, att baka bullar är alltid kul :) Att tvingas vara hemma från skolan p.g.a en sjukdom är så jäkla pissigt när allt man vill är att gå dit. Även om din är hundra gånger värre än min, så förstår jag verkligen frustrationen i det... Kram!

2007-03-13 @ 16:10:43
Postat av: Matilda

Åh, att baka bullar är alltid kul :) Att tvingas vara hemma från skolan p.g.a en sjukdom är så jäkla pissigt när allt man vill är att gå dit. Även om din är hundra gånger värre än min, så förstår jag verkligen frustrationen i det... Kram!

Postat av: Fanny

Yihaaaa! Vad sägs om bullkalas snart?:D

2007-03-13 @ 16:28:21
Postat av: Malin

Vilken inspiration du är. Sån livsglädje trots din sjukdom.. Tänk vilken förnuftig värld vi skulle ha om alla uppskattade livet och var så starka som du!

2007-03-13 @ 17:08:15
Postat av: Tania

Så alldeles superhärligt att höra att du orkade fixa te och njuta av det och började fundera på att hitta på att greja med något.Ännu härligare att höra att du faktiskt orkade baka och sedan fick njuta av tillfredställelsen att du faktiskt genomförde baket. Snart grejar du med många andra saker och kommer att kunna utföra en "krigsdans"..i glädjefnatt ska du se. Kanske du till och med kommer att tänka en dag nej....nej idag vill jag inte gå till skolan. Eller kanske din livsresa hr påverkat dig så att du alltid kommer att älska skolan....Jag önskar dig mycket livsgläde Johanna!Bamsekramar Tania

2007-03-13 @ 19:21:58
URL: http://www.skarvenaset.com
Postat av: Mats Bengtsson

Knappt jag orkar äta tre bullar på raken. Bra jobbat Johanna! Det är nog få som överträffar dig vad det gäller att tänka positivt. Har aldrig sett på maken.

Nu ska jag försöka tänka positivt och börja plugga. Det kommer inte gå bra. Hej hej hej, puss puss på dig/ Mats :)

2007-03-13 @ 19:50:58
URL: http://myshit.blogg.se
Postat av: Anonym

Johanna .. din glädje och oerhörda positivitet smittar av sig ända hit. Tänk att du, som verkligen har all anledning till att inte ha humöret på topp, kan bubbla över och smitta mig med inspiration ända hit!
Sitter just sista dagen med mitt projektarbete och tyckte synd om mig själv. DET gör jag inte längre!
Världens största kram till dig! Om man bara någongång kunde få komma i närheten av sådan livskonst ..

2007-03-13 @ 21:14:26
Postat av: Malin

Mitt namn kom inte med. Inte för att det spelar så stor roll kanske .. :)

2007-03-13 @ 21:15:32
Postat av: Mari

Så skönt att du tar fram det positiva! Det måste man verkligen göra :-) Jag tror inte att man uppskattar sånt här på det sättet du gör, om man är frisk.. Vilken känsla det hade vart å få dansa där i köket med dig :-D Kramar!

2007-03-13 @ 21:22:55
URL: http://modigh.webblogg.se
Postat av: Johanna

Jag blir lika glad som vanligt då jag läser! Det värmer så då både människor man inte känner, och de man känner, kan skriva så fint till en.
Malin, din (eller dina, jag vet inte om det är två oilka Malin, hihi =) ) hälsning blir jag så glad av, fast jag tror på det där - med rätt inställning kan man nog komma ganska långt i livet..
Världens största kram till er alla!

2007-03-13 @ 23:48:32
Postat av: Sarah

tänk va lite det är som kan göra en lycklig egentligen! :) ibland krävs det nite mer än att känna sig levande. Fortsätt att vara glad nu!!

Kram

2007-03-14 @ 08:49:04
URL: http://pure.blogg.se
Postat av: Elisabet Roslund

Jag, och jag kan nog säja alla här som läser din blogg är otroligt imponerade av din förmåga att uttrycka dina känslor, du kan även om det är jättejobbigt för dej snart hitta till det ljusa i livet igen. Aldrig någon självömkan från dej trots att vi alla lider med dej. Det är dessutom så kul att läsa dina tack till oss som skríver till dej. En ödmjuk, tacksam, söt tjej med så mycket livsglädje. Vi som har lärt känna dej har ofta tankarna hos dej och vi väntar på dej Johanna då du kastar dej ut i livet igen och då kan du bara ta för dej. Du kommer att få ett varmt innehållsrikt liv för du vet hur man ska leva.
Beundransvärda Du!
Kram/Elisabet

2007-03-14 @ 15:03:30
Postat av: E

Ja,vad skönt att du tar det så :)
du verkar ha en väldigt härlig syn på livet,det är underbart att läsa!
/Hälsningar Ellinor

2007-03-14 @ 20:02:16
URL: http://frokenlindh.blogg.se
Postat av: Swan

Å ja, jag ÄLSKAR också att du lever Johanna! Det var jättekul att du kunde komma igår.. Hade velat se dej dansa :D, det kan nog inte vara värre än våran ompalompie dans iaf! :P Så nästa gång är det DIN tur, å då ska du få ångra att du skrattade åt mina axelryckningar! haha!

Pusss å gonatt darlo!

2007-03-14 @ 22:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback