En jobbig dag

Då vi åkte till sjukhuset idag var jag på relativt gott humör. Jag hade sovit ytterligare en natt utan sömntablett och jag trodde besöket på sjukhuset inte skulle behöva ta så lång tid. Dessutom kändes det inte lika jobbigt som förra gången att vara där.
Vi fick sitta och vänta ett bra tag och jag kom på andra tankar. Idag skulle en annan väldigt sorglig sak äga rum och jag blev plötsligt ganska dyster. Och otålig. Så jag tänkte gå och fråga hur länge de hade tänkt sig att jag skulle sitta där och vänta. Men jag hann aldrig fråga. För precis när jag ställt mig upp hörde jag mitt namn ropas ut.

Då jag kom in i rummet och fick syn på den enorma maskinen och britsen med vakumkudden på ville jag vända direkt. Fly. Springa för livet. Vad som helst, bara jag slapp vara instängd där.
Jag kände paniken växa. Likt en orolig vulkan, redo att i vilken minut som helst explodera, började paniken bubbla i magen. Envist försökte jag trycka tillbaka den ner i magen igen. Bet mig i läppen, försökte fokusera på vad mannen mitt emot mig sade, försökte hålla tankarna på rätt banor.
För sent.
Mannen slutade prata. Jag rörde mig inte ur fläcken. Stod som fastfrusen trots den hettande vulkanen inom mig. Han tittade lite frågande på mig, sade försiktigt att jag kunde klä av mig och lägga mig på britsen nu.
Det gjorde jag inte. Istället började jag frenetiskt att tugga på underläppen och flackade med blicken.
Vulkanen bröt ut och jag kunde inget göra åt saken. Jävla fan tänkte jag.
Så där stod jag nu, skakade och storgrät.
Nu springer jag härifrån, tänkte jag igen. Tyvärr hann mamma före med en kram och jag förstod att jag faktiskt inte hade något att välja på. Lika bra att få det överstökat med andra ord.
Tårarna rann oavbrutet längs tinningarna under de helt fantastiskt långa tjugo minuterna jag låg där, högerarmen somnade, precis som den, konstigt nog, alltid gör då jag inte andas ordentligt. Antar att den inte får något blod då jag spänner mig till tusen och samtidigt inte ger kroppen något syre. Med tanke på att mitt huvud dunkade, kändes totalt blodsprängt och ungefär tre gånger så stort, var jag tämligen förvånad över att det fick plats i formen
Men det fick plats. Synd, tänkte jag.
Lite musik kanske skulle hjälpa? Mozart kanske? Visst. Toppen. Kanon. Jag hade nog snarare behövt någon riktigt rejält jätteglad och snabb musik för att komma på andra tankar, men jag sade inget så de satte på mozart.
Efteråt värkte käkarna, som nu varit hårt sammanpressade i drygt tjugo minuter, allting snurrade i en otrolig fart framför ögonen och jag skakade fortfarande.
Jag var helt slut.

..och det är jag fortfarande. Sedan vi kom hem har jag mest legat i soffan och tagit det lugnt, men jag är fortfarande lite skakis så nu tänker jag ta en Stesolid, göra mig en kopp te och försöka bli av med alla tankar som snurrar i huvudet. Imorgon är det vila som gäller, plus utvärderingsresultat.
Strålningen startar på måndag.
Snälla låt denna helg bli den längsta någonsin.

Kommentarer
Postat av: Elisabet Roslund

Ohh! vad jag tycker synd om dej. Kan dock inte låta bli att skratta när du beskriver hur stort huvudet var och att det var synd att det fick plats i formen. Du beskrivet allting så målande att man kan se precis vad du har varit med om. Vilken tur att din mamma fanns där. En kram är välbehövlig många gånger. En mammafamn är en mammafamn vilket känns bra för er båda. Du ska se Johanna att du fixar detta också. Tänker på dej
Kram/Elisabet

2007-03-22 @ 20:39:04
Postat av: Mats Bengtsson

Vad rörd man blir när man läser inlägget. Ville nästan gråta med dig. Förstår inte i min vildaste fantasi hur det kan vara så jobbigt att möta en vakuumkudde. Det är jag mycket glad för. Jäklar vad du är uthållig, helt enkelt bäst.

Ibland vill jag också gråta, typ när jag skriver prov. Men det gör jag inte. Jag sparar all gråt tills det verkligen behövs. Kanske sparar jag så mycket att jag gråter av lycka när du blir frisk. Det får vi ju se snart. Och den där musiken... Jag tror jag hade tuppat av direkt om jag var du. Det är ett prov i sig att klara 20 minuter Mozart.

Sist men inte minst. Imon ska jag festa lite för dig. Länge leve du underbara! Pussar & Kramar/ Mats

Postat av: Viktoria

Hej Johanna!
Vi saknar dig i skolan!
Jag läste lite ur din blogg och ser att det är både upp och ner! Du är otrolig, så modig och uthållig! Jag beundrar verkligen dig som klarar det här!
Vi tänker på dig, hoppas vi ses snart i skolan igen!
kraam!

2007-03-22 @ 22:18:30
Postat av: Anonym

Gumman gumman gumman.. kan inte ens föreställa mig vad det är du går igenom... Men som saagt, du har kommi tså långt nu, stå ut det sista med och lägg den här tiden bakom dig och blicka framåt ! Tänk på allt kul du kommer att kunna göra när du är frisk! Jag tänker på dej ska du veta !!

2007-03-22 @ 22:43:55
Postat av: Anna

En lång helg o mycket vila inför nästa vecka önskar vi. Idag har det varit en svår dag med mycket sorg, men också en vacker dag och en rolig dag. Allt samtidigt, är inte livet så ofta så.
Ta hand om dig, ha en skön vårig helg, och så: det kommer att gå bra nästa vecka. Snart är du klar. Snart.
Kram,
Anna

2007-03-22 @ 22:48:47
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Sandra

Johanna, jag måste säga dig hur stark jag tycker att du är! Jag läser din blogg och allt berör mig så mycket! Jag ska inte säga att jag förstår dig, för det kan jag omöjligt göra, men jag har nog ändå ett hum om vad du känner... Trots att jag inte känner dig så väl och jag kanske inte har visat det innan, så ska du veta att jag tänker på dig varje dag! Du är en så modig och stark människa. Hoppas att du klarar av det svåra så bra som möjligt och att din helg blir jättefin! Efter regn följer solsken heter det ju! Hoppas att vi ses snart i skolan!
Många kramar, Sandra

2007-03-22 @ 23:17:44
Postat av: Tania

Paniken tog överhand, ja det är inte så svårt att förstå att allt plötsligt blev för mycket. DET ÄR JU SÅ JÄTTEMYCKET SOM DU HAR GÅTT IGENOM! Men nästa gång så får du fösöka att hitta ett sätt att fokusera på att det är ett steg närmare att bli friskförklarad. Ja, jag har ingen aning om hur du ska bära dig åt med det. Det låter......Men försök tänka att 20 minuter är 20 minuter. Tänk framåt! Usch, vad jag försöker låta hurtfrisk! Men på någon sätt måste du hitta ditt eget sätt att ta dig igenom detta MED POSITIVT TÄNKANDE utan att tappa för mycket krafter.Jag vet att det låter så enkelt.....cd med den monotona rösten kan han inte delta på något sätt så du kan fokusera på honom istället.Bamsekramar Johanna från Tania och alla hundarna

2007-03-23 @ 07:33:56
URL: http://www.skarvenaset.com
Postat av: thildoos

jag är stolt över att du klarade av det, och inte sprang därifrån!
du är en upplevelse rikare, och du är så stark! jag förstår inte vart du får styrkan ifrån!! jag hoppas vi ses snart min kära vän!

2007-03-23 @ 07:57:44
URL: http://matildaolsson.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback