Näringsdryck

Aptiten är som bortblåst igen.
Det är så svårt att förklara. Då jag ser mat, förutom vattenmelon, så vänder det sig i magen och smärtan i munnen hugger till en extra gång för att tydligt påpeka att här skall då inget ätas! 
Jag känner bara att det inte är någon idé.
Det mesta smakar ju ändå ingenting.
Jag funderar på att tömma hela vitpepparburken i käften. Bara för att se om jag verkligen tappat hela smaksinnet.
Men jag vet inte, jag funderar nog lite till på den idén.

Såren i munnen har varit på en weekend-semester men igår landade dem åter igen, glada och utvilade, redo för nya plågartag, hemma i min mun.
Då jag ställer mig framför spegeln och gapar, ler de hånfullt mot mig. Jag plockar fram bedövningssalvan och ler lika hånfullt tillbaka.
Fast inte så länge.
För snart inser jag att bedövningssalvans bäst-före-datum måste ha gått ut. För fungerar gör den i alla fall inte.
Jag tittar på burken. Bäst före: 2007-12-11.
Jaha. Vad ska nu det här betyda? tänker jag och ställer tillbaks salvan. Jag orkar dock inte reflektera vidare länge över svaret på den frågan. Stänger istället tålmodigt munnen och konstaterar att det inte heller denna gång kommer bli något att äta.

Så nu sitter jag här med min näringsdryck.
Jag lovade mamma att försöka dricka upp hela idag.
Tyvärr måste jag nog bryta det löftet. Näringsdryck tycker jag nämligen smakar skit.
Åtminstone de jag har fått av sjukhuset. De packade ihop en hel påse med massa olika smaker och burkar till mig.
Jag jobbar mig sakta igenom utbudet. Idag har vi kommit fram till  "Exotisk smak" men tyvärr tvingas jag fastslå att inte heller denna sort övertygat mig om att näringsdryck egentligen är något för mig.

Men vad skall man göra? Vad ska man göra då det inte finns någon energi kvar och då det svartnar framför ögonen så fort jag ställer mig upp.
Ja, åtminstone inte ta en bit melon till.
För det har jag också konstaterat (värst vad här konstateras) - vattenmelon är bra då jag mår som jag mår nu, man behöver inte tugga så värst mycket och det är kallt och kyler de irriterade och hettande såren i munnen.
Men vattenmelon ger ingen energi.
Så jag antar att det för mig då endast återstår att köra ner sugröret så långt ner i halsen som det går, svälja och se glad ut.

Nu skall jag fortsätta med dagens populäraste sysselsättning.
Jag ska nämligen gå och lägga mig och sova!
Kram och godnatt


Kommentarer
Postat av: Elisabet Roslund

God Natt Johanna! Kram på dej

2007-04-06 @ 22:35:46
Postat av: Sabina

Vilka märken har du på dina näringsdrycker? Fortimels näringdryck med aprikossmak brukar fungera för mig, även när jag allra minst vill få i mig något. Dessutom finns det en näringdryck i apelsinsmak som jag älskar. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket märke den är i. Jag har bara fått den två gångar. Någon tetra-pack-grej.

Och såren i munnen - usch vad jobbigt det måste vara för dig! Jag brukar få blåsor i munnen i samband med att näringsbristen blir värre. Då brukar jag leva på lagom varm potatismos. Det är nästan skönt att ha det i munnen, när man har massa sår som spricker och svider. Mina blåsor är säkert långt ifrån lika hemska och elaka som dina, men potatismoset kanske är ett tips ändå? Men om dina sår hettar kanske du borde ha kall mos. Felix har det godaste pulvermoset.

Friggs har förresten en god juice som jag brukar dricka när jag inte vill/kan äta, så att jag i alla fall får i mig någon näring. Tropisk mango. Den är inte fullproppad med vitaminer och sånt, men jag brukar tycka att den är tillräcklig. Multivitamin-drycker brukar inte vara så goda, så mango får duga. Jag tror förresten inte att mangojuice svider lika mycket i munnen, som jag antar att t ex apelsinjuice gör. Men jag vet inte, det är nog svårt att jämföra mina relativt små blåsor med dina sår.

Jag har aldrig ätit vattenmelon i hela mitt liv, så jag vet vad man kan äta till dem. Men tror du man skulle kunna ha socker på melonbitarna? Då får du i alla fall i dig lite energi.

Jag tycker det brukar vara lättare att äta mat med mindre tuggmotstånd, när man har dålig aptit. Typ potatismos, fiskbullar, sönderkokta makaroner, avokado, banan. För vissa med dålig aptit växer sådant bara i munnen, men det kanske är värt att testa ändå.

Oj, vad jag alltid skriver långa kommentarer till dig. Men, Johanna, jag har ju varit inne i den här näringsbrist- och svår-att-äta-världen i några år. Våra problem och symptom skiljer sig MYCKET, men det finns säkert någonting jag lärt mig under åren som även du kan ha nytta av. Jag ger dig gärna alla mina tips. Något av dem borde faktiskt funka.

Imorgon när du vaknar är du en dag närmare målet!

Sabina

2007-04-06 @ 23:53:53
Postat av: Tax

Mycket jag vill säga men inget blir sagt <:(
Otroligt att du orkar skriva här!
Tack för det, tack för styrkan Du sprider.
Marie fredrikson - Tro
http://youtube.com/watch?v=zQNQHMLJzG4&mode=related&search=
Jag kommer aldrig sluta TRO på Dig J.M.I.
ALDRIG
Mvh / Tax

2007-04-07 @ 00:43:38
Postat av: Tax

Knepigt det där när hälften av det man skriver försvinner. hmm
Ville säga tack för att du orkar skriva här,
tack för att Du ger styrka till andra.
Och att jag kommer aldrig sluta tro på Dig J.M.I.
/ Mvh Tax

2007-04-07 @ 00:49:41
Postat av: Emma

Hej min vän
jag sitter här och läser och förundras.Jag har förmodligen fått mvg på varenda svenskauppgift jag nånsin lämnat in, och jag skulle aldrig kunna mäta mig med det du har skrivit.Och det enda du gör är att berätta om din dag.fyfans jävla skit va det suger verkligen!
Men inget ont kommer utan nåt gott eller vafan det heter, efter det här klarar du vad som helst!
Rhodos here we come!
Du är min absolut bästa vän, kämpa på, så ska jag bjuda på den fetaste jävla fyllan och det fetaste jävla asgarvet i hela ditt liv sen!
kärlek emma

2007-04-07 @ 11:31:55
Postat av: Mats Bengtsson

Igår var jag på stan och min kompis blev nerslgen. Mina kompisar slogs. Polsen kom konstant. Jag stod bara och tittade på alla som bråkade. Särade på folk som bråkade. Särade på MINA KOMPISAR när de rö ihop. Då trodde jag inte att livet kunde bli djävligare. Men så nu när jag läser om såren som bråkar meddig i DIN mun så fattar jag att det kan bli mycket värre. Jag är en lyckligt lottat människa. Snart Johanna. Heja heja heja. Håller på dig som aldrig förr. Puss och Kram/ Mats

Postat av: Elisabet Roslund

Det är Påskafton i dag och jag vill gärna önska Dej en så bra påsk som du kan få, trots alla biverkningar. Jag tänker mycket på dej Johanna och hoppas sååå att du snart känner dej bättre.
Kram/Elisabet

2007-04-07 @ 18:05:06
Postat av: Tania

Johanna,jag hoppas du får en hyfsad Påsk trots allt.Jag förstår din besvikelse och ilska och tror att den är bra för dig.Av den kommer förmodligen någon form av kreaktivitet som på något sätt gör att du orkar gå vidare på det sätt som nu bjuds.Hoppas att ni lyckades få tag i bedövningssalva så att du ändå får i dig näring eller något liknade.Du är en fighter, var arg, ledsen , besviken, förbannad, svär och skrik, men KÄMPA på//Tania

2007-04-07 @ 18:20:48
URL: http://www.skarvenaset.com
Postat av: it-girl

OJ!!
Jobbigt, men det finns en näringsdricka som heter fortifresh, den finns i smaken hallon eller ananas, tror att det kan vara nutricia som är producent av fortifresh...

Sen finns det något som heter calshake, man blandar med standard mjölk 240ml finns smaker såsom jordgubb-choklad-banan-vanilj, smakar som MC donalds milkshake, en sån drink innehåller 600kcal...

Kämpa på tjejen du är ung, dina krafter räcker längre än du tror!!!

2007-04-12 @ 21:49:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback