Le

Igår var jag en sväng i skolan! Det var roligt, trots att det bara var en lektion, men jag blir alltid gladare av att vara bland kompisarna.
Mormor åkte med till strålningen, det gick bra, jag tycker fortfarande det är ganska jobbigt att behöva ligga där men det känns ändå bättre än tidigare.
Som om jag på något mystiskt sätt vant mig vid det..

Sköterskorna på mitt rum är verkligen underbara.
Igår sa en av dem till mig att jag verkade vara en så stark tjej, hon undrade hur jag kunde vara sådär glad som jag alltid var när jag kom dit?
Jag log och sa att det är lättast så.

Det är lättast att gå omkring med ett leende på läpparna, det är lättast att klara av jobbiga saker om man ibland kopplar bort just det där jobbiga och istället fokuserar på det positiva.
Det går inte alltid att finna det positiva, det gör det verkligen inte, men jag upplever ändå att jag får ett helt annat bemötande om jag ler och är glad, än om jag ser sur och deppig ut.
För deppig kan jag vara hemma. På kvällen, eller här, framför datorn, då kan jag vara deppig och skriva om det svåra. Men jag gillar inte att dela med mig av de känslorna och tankarna i det verkligen livet. Öga mot öga.

Om jag ler mot en stackars sjuk tant i väntrummet och hon ler tillbaka, blir jag alldeles varm i kroppen. Då gör det där leendet mig så glad, för då vet jag att hur sjuk den där söta tanten än är, så kan hon fortfarande le.
Och så länge man kan le och skratta tror jag att man egentligen kan klara av det mesta.

Jag sa till sköterskan att det är roligare om man går runt och ler, då kan man nästan lura sig själv att man är glad! Då kan man hänga upp sitt humör på det där leendet och låta det dölja varenda sorgsna känsla i hela kroppen.
Hon nickade lite till svar, såg ganska bekymrad ut men sa sedan, - Ja du verkar verkligen ha en underbar familj i alla fall!
Då sträckte jag på mig och log ännu mer,.
Ja, sa jag. - Världens bästa familj.

Kommentarer
Postat av: Mats Nosstgneb

Snacka om att lätt kunna piffa till vardagen lite. Bra jobbat Johanna. Puss/ Mats

Postat av: Eva

Du låter så klok hela tiden. Blir förundrad varje gång! Saknar och älskar dig!

2007-04-24 @ 20:56:19
Postat av: Marie

Vilken härlig filosofi. Får jag låna den? Det stämmer ju faktiskt att leende smittar. Jag hejar på dig!!

2007-04-24 @ 21:23:15
Postat av: Elisabet Roslund

Ja, och nu sitter jag också här och ler. Så skönt att läsa din blogg Johanna och på samma gång le.
Jag är säker på att du är stark, Mycket stark och det är nog tack vare din fina familj.
God Natt Johanna, hoppas du kan sova med ett leende också.
Kram/Elisabet

2007-04-24 @ 22:22:23
Postat av: Mari

Det där är något jag lever lite efter.. att le.. Att få andra att le! :-D

Det har vi också lärt oss på whiplash-rehabiliteringen.. att ett leende gör såå mycket!

Att le ökar produktionen av serotonin - gladhormonet. Även om det är ett "falskt leende".. å som att se någon le tillbaka, det värmer faktiskt! :-)

Smile at life and life smiles right back at ya!

*with love*

2007-04-24 @ 22:38:51
URL: http://modigh.webblogg.se
Postat av: Johanna

Marie, hihi, det är klart du får ;)! Tack!

Elisabet, jo jag kan förstå att det ibland kan var skönt att le när man läst mina inlägg, oftast är de nog ganska dystra.. Men jag skriver ju om hur jag känner, och ljuga för mig själv går inte!
Jag blir alltid lika glad av läsa dina kommentarer, men det hoppas jag du vet vid det här laget!! Stor godnattkram!

Mari du är allt bra klok du! Gladhormon gillar vi!!

2007-04-25 @ 01:00:50
URL: http://hannamarias.blogg.se
Postat av: Charlottes mamma

Hej. Fick tips om din blogg av någon...Helt slut i huvudet nu på morgonen. Så fint du skriver. Har läst lite, men skall läsa mera sedan. Min flicka född 1987. Du har just nu ett jättehelvete. Glad på ett vis att C var 12-13år när hon fick mest behandling och var i från sina kompisar.Men hennes bästis svek sedan, tog en annan bästis under sjukhustiden... Skall följa dig. Du är jätteduktig på känslor. Du får gärna länka vår sida som jag skriver. C har inte tid....Skönt. Hon flyr..Det sägs ju ."Den sjuke har fullt upp att bara överleva......Kram , håller tummarna.

2007-04-25 @ 07:52:36
URL: http://www.charlottetjejen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback