Jag vill

Ibland blir jag rädd.
Rädd för "slutet". Rädd för folks positiva tankar, kommentarer och uppmaningar.
Rädd för folks förhoppningar.

För det kommer inte att säga pang.
Jag kommer inte att bli frisk på en dag. Den tolfte april får jag min sista strålbehandling. Den 13 april kommer jag antagligen känna mig mer mörbultad än på länge.
Jag kommer förhoppningsvis känna mig ren. Ren och friad från tumörer. Men långt ifrån frisk.

Jag vill att det ska säga pang.
Jag vill att allt skall bli bra på en dag. Jag vill göra allt vi pratat om, allt jag hoppats kunna göra så snart.
Men jag tvingas inse att det inte kommer att gå. Jag inser att jag haft för stora förhoppningar, jag trodde återhämtningen skulle gå så mycket snabbare än den gör.
Alla säger olika. Den ena läkaren säger på ett vis, den andra på ett annat. Kompisar, släkt och andra människor säger olika och jag förstår att det antagligen aldrig kommer bli på något av dessa sätt.
Det har det ju inte blivit hittills, alla har pratat, tyckt och kommenterat men min kropp har ändå lyckats reagera på ett onämnt sätt.

Alla vill bara väl. Alla vill bara pigga upp och sprida positiva tankar, det vet jag och det är absolut inte så att jag inte uppskattar det, för utan dessa peppande samtal hade allt varit mycket svårare.
Jag vill så gärna orka göra alla de där sakerna vi pratar och drömmer om. Jag är bara rädd att det kommer ta betydligt längre tid än alla andra, och även jag själv, hoppas och tror det kommer att göra.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Efter alla dessa månader säger det inte "pang". Efter alla cellgifter som angripit inte bara tumörerna, utan alla celler i din kropp, är det klart det kommer ta tid. Det kommer dröja länge innan du kommer vakna en morgon och tänka "Idag har jag inte ont någonstans". Det kommer dröja länge innan du orkar lika mycket som innan. Men, Johanna, det tar tid för blommorna att slå ut också. Det tar tid för gräset att bli grönt. Solen behöver skina länge innan vattnet är varmt. Det ska ta tid. Det måste ta tid. Det kommer ta tid. Jag tror att alla runt omkring dig förstår det, och jag är övertygad om att du kommer få stöd hela vägen.

Och, Johanna, om du tycker att människor pratar för mycket om hur bra allt ska bli, som om de har för höga förhoppningar: När man sår en blomma pratar man bara om hur vacker den ska bli när alla bladen slagit ut. Det är det man längtar efter, eller hur? Den hela, färgglada blomman. Ändå vet vi alla att blomman måste växa först. Det är en process. Det säger inte "pang". Folk vet det, Johanna. Människor runt omkring dig förstår. Du kommer inte göra någon besviken genom att inte bli återställd med en gång.

Du är närmare målet nu.

2007-04-02 @ 21:12:28
Postat av: Elisabet Roslund

Så fint skrivet Sabina! Hoppas du förstår nu hur vi tänker Johanna. Vi förstår precis hur du känner det.
Kram/Elisabet

2007-04-02 @ 21:27:13
Postat av: Malin

Jag vill bara krama dig nära och länge nu och säga att jag tror jag förstår dig ..
Jag har inte haft cancer och det jag varit med om kan inte jämföras med din kamp - men det som är lika är de förväntningar och förhoppningar som människor har efter att man blivit frisk. Och att man ibland möts av en dålig förståelse för att en förbättring inte är samma sak som att allt nu är bra.
Jag har hela tiden beundrat din positivitet som har lyst genom nästan vartenda inlägg här i bloggen, och jag har också då avundats dig - att du har vågat skriva om de där förbättringarna utan att alls klaga över den smärta och plåga som ändå finns kvar.
Din rädsla nu är inget konstigt och inget fel eller dåligt. Jag tror att det allra bästa är att berätta för dina nära precis som det är, som du känner. Precis så som du skriver här. Ge dem en chans att förstå att det är en lång och långsam process att helt komma tillbaka till livet igen, det är inte lätt för andra att förstå. Hur skulle de kunna veta?
Bry dig inte om vad jag skriver om det låter konstigt eller fel för dig. Du är min idol Johanna.

2007-04-02 @ 21:28:30
Postat av: Johanna

Ja Sabina, det var verkligen, verkligen fint skrivit.
Och Malin, det du skriver låter inte fel någonstans, jag blir så varm inombords av att läsa det ni skriver, för ni gör det så bra, precis som om ni gått in i mitt huvud och hört vad jag precis behöver höra, eller i detta fallet läsa.. Kram

2007-04-02 @ 22:16:04
Postat av: Tania

Jag förstår att du vill att det ska säga PANG, NU ÄR JAG FRISK! VILKEN SKÖN Tanke!Livet är aldrig så enkelt, inte ens när man vekligen vill/behöver att allt ska ordna sig..Johanna... allt tar tid.. alldeles för lång tid oftast..hur mycket man än önskar så finns dt oftast inga speciellt enkla genvägar.Men du får försöka se det som så...Nu har du tid.... låt det ta en tid om behövs...slappna av...andas med magen...och..Låt livet starta så sakteliga utan cancer...Starta ditt NYA liv med att Ta STOR PLATS DET ÄR DU VÄRD!!! Kramiz.. jag förstår dig att du har många tankar..det är också ndel av livet. Puss och Kram brukar man skriva till nära och kära...men idag tycker jag att du står mig ... nära//Tania

Postat av: ellinor

Låt det tar den tid det tar, din tid kommer och du kommer att få tid att ta igen de du velat göra och kommer att göra. ha en bra dag.kramar

2007-04-03 @ 08:49:05
URL: http://zsazsazuu.blogg.se
Postat av: Anna

Åh, vad jag känner igen det där, fastän jag inte känt det för mig själv men för Leon. Det säger inte pang. En stilla glädje som uppfyller en och värmer, små steg, det där gjorde han inte igår, åh att han orkade gå hela vägen, SOM han skrattar, äter han inte lite mer nu, har inte benen blivit en aning tjockare? Och en förbannad orosröst som lägger sig i och som gör att det suger till av rädslor i magen, när som helst, det räcker att någon säger: nu ska det bara bli bättre. Små steg, och här och nu, bara. Skör glädje, men glädje.
Ta hand om dig,
Anna

2007-04-03 @ 10:04:52
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Susanne

Hej! har suttit och läst en hel del av dina inlägg, och känner igen mig en del. Jag har oxå haft hodgkins lymfon. Fick min sista cellgiftsbehandling i september förra året. maila gärna om d vill, så kan vi byta lite erfarenheter och så. Du klarar detta!!! Ha de toppen!!! Susanne

2007-04-03 @ 14:31:36
Postat av: Susanne

[email protected] e min e-postadress föresten!

2007-04-03 @ 14:32:14
Postat av: Mats Bengtsson

Vet inte vad jag ska säga. Du klarar detta, det fixar sig, snart är det över, du är stark. Ja du har hört allt förr, säkert tusen gånger.

Snart så är det ta mig f*n sommar. Puss & Kram/ Mats

2007-04-03 @ 16:07:04
URL: http://myshit.blogg.se
Postat av: Thildoos

hoggo lille, den 13e april är en fredag den 13e LYCKODAG! då fyller mattetilda lilla 18 bast. DU SKA komma och fira den med mig!! =) ja har bokat lokal och sånt nu.. men du får mer detaljer senare!! HOPPAS HOPPAS HOPPAS att du orkar komma!!! :)
ja saknar dig som vanligt!! puss & kram

2007-04-03 @ 19:11:09
URL: http://matildaolsson.webblogg.se/
Postat av: JoseFin

Hej Johanna, Ja skrev till dig precis i början när allt startade. Jag har följt din blogg under hela tiden och jag tycker verkligen du är en stark människa. Det kommer ta tid, men fortsätt kämpa! Tänk vad du har vunnit över och då ser du hur lite det faktiskt är kvar..Cancern har inte tagit över ditt liv än och det kommer den inte att göra heller. En dag i taget... Lycka till! / Josefine

2007-04-03 @ 22:48:26
URL: http://johsefin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback